Min mission med “Mer’ end Klaver”
”Jeg ønsker at få musik- og kulturskolerne og musik- og kulturskolelærerne til at lykkes med holdundervisning”
Det vil jeg gøre igennem
- opgradering af faglige og personlige kompetencer
- at hjælpe med at bevidstgøre styrker og udviklingsmuligheder hos individ såvel som gruppe
- facilitering af processer
“Mit formål er, at musikskoler får succes med holdundervisning i praksis”
Dette vil jeg gøre ved at formidle viden om holdundervisning igennem ”hands-on” træningsforløb målrettet både lærerteams og den enkelte underviser, og gennem inspiration fra pædagogiske spil og undervisningsmaterialer. Jeg vil i forlængelse heraf tillige facilitere procesforløb, hvor lærerteams videreudvikler holdundervisningen på deres egen musikskole gennem fælles behandling af relevante emner.
Fx, ”Hvordan får vi opbygget og delt viden om holdundervisning”, ”Hvad er vores fælles budskab om holdundervisning”, ”Hvordan bliver jeg klædt på til at undervise mange på én gang?”. Hertil kommer konkretisering og forankring af teamarbejde i fremtiden på musikskolen. Processer, der skaber retning for udviklingen, og som styrker samarbejde og meningsdannelsen
“Mer’ end Klaver” – lige fra begynder til ekspert niveau og altid gennem en ”hands-on” tilgang via seminarer og forløb, understøttet af pædagogiske materialer.
Holdundervisning, der virkelig virker
Jeg har mere 30 års erfaring som klaverpædagog, og i mange af disse år har jeg nogle af ugens dage undervist i “klaverlaboratoriet” på Aarhus Musikskole, hvori der står 7 digitalklaverer og to akustiske klaverer til min rådighed.
Med tiden har jeg videreudviklet og finjusteret den måde, hvorpå jeg takler det at der er så mange børn, der alle skal hjælpes, høres og være en del af det musikalske fællesskab. Det er blevet så velfungerende, at jeg er sikker på, mange andre instrumental-lærere kunne have glæde ved at kende til mine metoder og redskaber, så jeg er meget glad for at få lov til at fortælle vidt og bredt om “Mer’ end Klaver”.
Det er vigtigt for mig løbende at evaluere min undervisningsform, mine metoder osv., så jeg optimerer og giver den bedste undervisning, jeg evner. Det mener jeg er vigtigt for alle undervisere.
Hurra for holdundervisningen, men vi skal vi bevare soloundervisningen
I soloundervisningen skræddersyes alt til den enkelte, og der er tid til fordybelse i lige netop det materiale, som lærer og elev vælger at arbejde med. Er man forhindret i at komme til en undervisningslektion, så går man ikke glip af noget.
Jeg har selv masser af soloelever, og den undervisningsform ønsker jeg bestemt, at vi skal bevare.
Den absolut største del af børn, har efter min mening bedst gavn af holdundervisning. Især de første 3-4 år, børnene går til instrumentalundervisning. Jeg har utrolig god erfaring med at undervise børn på hold (fra 2 og helt op til 7 elever ad gangen), og jeg er overbevist om, at man kan nå rigtigt langt med eleverne på denne måde, hvis det bliver gjort godt.
Mennesker er forskellige, og det skal tilbud for undervisningen afspejle.
Efter min mening er der brug for, at vi slår et slag for holdundervisningen, som har brug for at få plads i forreste række ligesom soloundervisningen.