Tanker om pædagogik

Holdundervisning, der virkelig virker

Logo med hænderJeg har 30 års erfaring som klaverpædagog, og i mange af disse år har jeg nogle af ugens dage undervist i “klaverlaboratoriet” på Aarhus Musikskole, hvori der står 7 digitalklaverer og et akustisk klaver til min rådighed.

Med tiden har jeg videreudviklet og finjusteret den måde, hvorpå jeg takler det at der er så mange børn, der alle skal hjælpes, høres og være en del af det musikalske fællesskab. Det er efterhånden blevet så velfungerende, at jeg er sikker på, mange andre instrumental-lærere  kunne have glæde ved at kende til mine metoder og redskaber, så jeg er meget glad for at få lov til at fortælle vidt og bredt om “Mer’ end Klaver”.

Mit job som pædagog

  • Som pædagog har jeg det som en fisk i vandet
  • Jeg elsker at undervise børn og unge
  • At være i nuet, hvor kreativitet, koncentration og udvikling foregår i skøn forening
  • Det er vigtigt for mig løbende at evaluere min undervisningsform, mine metoder osv., så jeg optimerer og giver den bedste undervisning, jeg evner

Hurra for holdundervisningen

Den absolut største del af børn, har efter min mening bedst gavn af holdundervisning. Især de første 3-4 år, børnene går til instrumentalundervisning.  Jeg har utrolig god erfaring med at undervise børn på hold (fra 2 og helt op til 7 elever ad gangen), og jeg er overbevist om, at man kan nå rigtigt langt med eleverne på denne måde, hvis det bliver gjort godt.

Soloundervisningen skal vi bevare

Undervisningen skræddersyes til den enkelte, og der er tid til fordybelse i lige netop det materiale, som lærer og elev vælger at arbejde med. Er man forhindret i at komme til en undervisningslektion, så går man ikke glip af noget.

Jeg har selv masser af soloelever, og den undervisningsform ønsker jeg bestemt, at vi skal bevare.

Konklusion

Mennesker er forskellige, og det skal tilbud for undervisningen afspejle.

Efter min mening er der brug for, at vi slår et slag for holdundervisningen, som har brug for at få plads i forreste række ligesom soloundervisningen.

 

Læs meget mere under “Mer’ end Klaver”

 

Det kræver sin stemme at undervise mange elever, men du kan få hjælp lige her hos min gode kollega, Hans Toft Olsen: www.stemmedoktor.dk

Ved den rette stemmetræning styrker du din stemme og dermed din tale, så du kommunikerer mere effektivt og bliver hørt.